کد مطلب:192986 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:95

آیا تشکر از پیامبر شرک است؟
نقل شده است: روزی ابوحنیفه با امام صادق - علیه السلام - غذا می خورد، و هنگامی كه امام صادق - علیه السلام - دست از غذا كشید فرمود: حمد و سپاس مخصوص خدائی است كه پرورش دهنده ی جهانیان است. بارالها، این از ناحیه ی تو و از ناحیه ی پیامبر تو - صلی الله علیه و آله و سلم - است.

ابوحنیفه گفت: ای اباعبدالله، آیا با خدا شریكی قرار دادی؟

امام - علیه السلام - فرمودند: وای بر تو، خداوند متعال در كتاب عزیزش می فرماید: (و ما نقموا الا أن أغناهم الله و رسوله من فضله) [1] «آنها فقط از این انتقام می گیرند كه خداوند و رسولش، آنان را به فضل (و كرم) خود بی نیاز ساختند!»

و در جائی دیگر می فرماید: «ولو أنهم رضوا ما آتاهم الله و رسوله و قالوا حسبنا الله سیؤتینا الله من فضله و رسوله) [2] «و اگر آنها به آنچه كه خدا و پیامبرش به آنان داده بود راضی می شدند، و می گفتند: خداوند برای ما كافی است! به زودی خدا و رسولش، از فضل خود به ما می بخشند؛ (برای آنها بهتر بود)!»

ابوحنیفه گفت: به خدا مثل اینكه تا حال این دو آیه را هرگز در قرآن كریم نخوانده ام و از كسی نشنیده ام.

امام صادق - علیه السلام - فرمود: بله؛ خوانده بودی و شنیده بودی ولی خداوند متعال درباره ی تو و امثال تو این آیه را نازل فرموده است: (أم علی قلوب أقفالها) [3] .



[ صفحه 78]



«یا بر دلهایشان قفل نهاده شده است؟!»، و باز خدای متعال فرموده: (كلا بل ران علی قلوبهم ما كانوا یكسبون) [4] «چنین نیست كه آنها می پندارند، بلكه اعمالشان چون زنگاری بر دلهایشان نشسته است!»


[1] سوره ي توبه آيه ي 74.

[2] سوره ي توبه آيه ي 59.

[3] سوره ي محمد - صلي الله عليه و آله و سلم - آيه ي 24.

[4] سوره ي مطففين آيه ي 14.